Hulpverlening is zo goed als de zwakste schakel sterk is... Laat het u niet gebeuren

Moe door calorieen

Hoe komt het dat we altijd moe zijn? Aan brandstof (calorieën) komen we niet tekort. Misschien zijn we zo moe omdat we altijd de verkeerde calorieën kiezen. In een dieselmotor kap je ook geen benzine...

Snoep en snelle koolhydraten (brood, aardappelen, rijst) geven een snelle aanvoer van energie, maar die aanvoer van energie valt heel snel terug weg. Kort na zo n energiestoot zit je met een leeg gevoel, en wil je terug eten. Op den duur geraakt het lichaam helemaal in de war, en krijgen de hersenen continu een gevoel van energiegebrek. 

Geef daarom de voorkeur voor trage koolhydraten. De koolhydraten in aardpeer, boekweit en zoete aardappel worden veel langzamer verteerd, zodat de energievoorziening beter verspreid is tussen twee maaltijden door. Bruine rijst, kleine aardappelen in de schil en volkorenbrood verteren langzamer dan witte rijst, geschilde aardappelen en wit brood. Vul je maaltijden zo veel mogelijk aan met groenten en fruit, die bevatten vezels die de absorptie van calorieën vertragen.

Maak je maaltijden niet te groot. Een grote lunch zorgt ervoor dat je later in de namiddag loom gaat voelen. Minder eten bij de lunch helpt je dus om je energieker te voelen later op de middag!

Nieuwsarchief