Hulpverlening is zo goed als de zwakste schakel sterk is... Laat het u niet gebeuren

Snelle suikers en langzame suikers... welke zijn nodig?

 

Koolhydraten (zetmeel en suikers) zijn de belangrijkste energiebronnen voor je lichaam. In een uitgebalanceerde voeding leveren koolhydraten minimaal veertig procent van de totale hoeveelheid energie die je dagelijks nodig hebt.

Suikers heb je dus nodig: maar hoeveel en welke soort?

In het kort heb je twee soorten suikers: snelle suikers (eenvoudige suikers) en minder snelle suikers (meervoudige suikers).

Suikers in snoep, koek, gebak (toegevoegde suikers) en suikers in natuurlijke producten zoals bijvoorbeeld honing en fruit worden snel opgenomen in je bloed. Zij zorgen voor hoge bloedsuikerpieken en diepe dalen waardoor je behoefte aan deze suikers steeds groter wordt.

Suikers in brood, aardappelen, rijst en pasta (zetmelen) worden langzaam opgenomen in je bloed. Hiermee kun je langer doen en de verzadiging hiervan is hoger.

In feite heeft je lichaam geen snelle suikers nodig. De lever kan van eiwitten en vetten zelf glucose maken en koolhydraten kunnen worden omgezet in glucose. Dat zijn zogenaamde \\\'langzame suikers\\\'.

Tips:

·         voeg geen extra suiker toe aan je eten en drinken; 

·         vervang tussendoortjes en zoet broodbeleg door nuttige tussendoortjes zonder suiker (noten, yoghurt, fruit, kaas);

·         vervang producten waarmee je eten maakt door producten zonder suiker.

 

Nieuwsarchief