Hulpverlening is zo goed als de zwakste schakel sterk is... Laat het u niet gebeuren

Paracetamol bij hoofdpijn kan lever beschadigen

Mensen die regelmatig af te rekenen hebben met hoofdpijn (migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn of hoofdpijn veroorzaakt door geneesmiddelen) nemen dikwijls paracetamoltabletten. Dat is - in normale omstandigheden - een veilig middel. Teveel patiënten nemen echter te hoge doseringen. Dit kan tot dramatische gevolgen leiden.
Mensen die op korte tijd 20 tabletten paracetamol innemen, vergiftigen hun lever. Ze zetten een niet omkeerbaar proces in gang dat de lever langzaam vernielt. Dit gaat gepaard met heel veel pijn waar niets tegen te doen valt. Deze pijn houdt afhankelijk van de lichamelijke gezondheid 4-6 weken aan. Daarna volgt onherroepelijk de dood.

De eerste symptomen van een paracetamolvergiftiging zijn anorexie, misselijkheid en braken. Een hoeveelheid van 6 gram (12 tabletten van 500 milligram) paracetamol kan reeds leverbeschadiging geven, grotere hoeveelheden veroorzaken onherroepelijke levernecrose (het afsterven van de lever).
Mensen die paracetamol gebruiken om hoofdpijn mee te verdoven mogen per etmaal niet meer dan 4 gram gebruiken (8x 500 mg)

 

Nieuwsarchief